Ontdek de nieuwe cloud van OVH

Public Cloud FAQ

Meest gestelde vragen

Commerciële vragen


Wat is het verschil tussen Public Cloud en Dedicated Cloud ?

Public Cloud biedt gegarandeerde en constante resources op gedeelde infrastructuren met hoge prestaties. Het wordt per gebruik in rekening gebracht (per uur of per maand) als onderdeel van een incidenteel gebruik en een zeer variabele activiteit.

OVH Dedicated Cloud biedt u dedicated virtual resources op volledig dedicated infrastructuren, met een extra beveiligingsniveau. Met Dedicated Cloud kunt u een hybride Cloud aanmaken en het biedt een breed bereik voor professioneel gebruik.

Hoe kan ik een Public Cloud server bestellen?

Alles gaat via uw OVH configuratiescherm. U hoeft niets te doen via de website. U heeft alleen een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om uw Public Cloud servers direct te activeren. De facturatie gebeurt achteraf op basis van uw verbruik.

Welke betaalmethoden kan ik gebruiken om te betalen voor de de Public Cloud en hoe wordt de dienst in rekening gebracht?

U kunt het volgende beschikbaar stellen: betaalmethoden beschikbaar voor OVH.nl klanten: automatische betalingen, bankpas, Paypal, banktransfer. U moet uw betaalmethode registreren wanneer u uw eerste instance activeert.

De facturatie van uw verbruik vindt plaats tussen de 1e en de 5e van elke maand en dekt het gebruik van de vorige maand. In het geval van betaling per maand, wordt het maandbedrag gefactureerd op hetzelfde moment als de eventuele overschrijdingen van de vorige maand (instances, object storage). In het geval van omschakeling naar een resource per maand gedurende de maand, wordt een tijdelijke prorata eraf gehaald voor die huidige maand.
Elke instance wordt gefactureerd als deze niet vanuit uw OVH configuratiescherm wordt verwijderd.

Hoe kan ik de facturatie van mijn Public Cloud servers optimaliseren?

De facturering per gebruik optimaliseert ook uw kosten als uw projecten een maandelijks verbruik impliceren. Maak gebruik van 50% korting, kies voor het maandelijkse bedrag tijdens het aanmaken of het gebruiken van uw instances.

U kunt uw verbruik nauwkeuriger bijhouden dankzij projections verkregen uit de geschiedenis van uw vorige verbruik. Ook is het mogelijk om per project of per cluster van Public Cloudservers gefactureerd te worden zodat u opnieuw binnen uw bedrijf kunt herfactureren mocht dit nodig zijn.

Betaal ik bij de Public Cloud voor inkomende en uitgaande bandbreedte?

Zeker niet, de inkomende en uitgaande bandbreedte is volledig gratis bij de Public Cloud.

Wat zijn de voordelen van Cloud-krediet?

Cloud-krediet is voor gebruikers die willen betalen voor een specifiek cloudproject. Het is ideaal voor projecten met een vooraf vastgestelde levensduur of voor bedrijven die hun uitgaven vooraf willen plannen.

Net als bij een instance of container wordt bij de aanschaf van Cloud-krediet een factuur aangemaakt. Zodra uw project gecrediteerd is worden alle bijbehorende facturen naar prioriteit van uw rekening afgehaald met het beschikbare Cloud-krediet.

Technische vragen


Welke diskprestatie biedt u aan met uw Public Cloudservers?

OVH garandeert tot 500 IOPS voor VPS instances en tot 1000 IOPS voor CPU en RAM instances. Bij de extra drives stijgt hun prestatieniveau naar 250 IOPS voor Classic drives en tot 3000 IOPS voor High Speed drives.

Om uw diskprestatie voor uzelf te testen bekijkt u handleiding.

Welke netwerksnelheden bereiken uw Public Cloud servers?

OVH garandeert 250 Mbps bandbreedte voor de CPU en RAM instances tot 4 vCores, en 500 Mbps daarboven. De VPS instances garanderen een bandbreedte tot wel 100 Mbps.

Hoe kan ik het beste bestanden opslaan in de Public Cloud?

OVH biedt u het gebruik van de Object Storage om elk bestandstype te verplaatsen of terug te trekken. Een eenvoudig HTTP-verzoek vanuit het configuratiescherm start de transfer en de API. U betaalt de goedkoopste prijs op de markt voor gigabyte opslag en de gigabyte uitgaande traffic.

Hoe kan ik mijn instances verbeteren als ik meer of minder resources nodig heb?

Op elk moment kunt u besluiten om een Public Cloud instance uit te schakelen en vervolgens een nieuwe te activeren voor nieuw gebruik, of een aan uw bestaande machines toe te voegen. U hoeft niets te bestellen of te beëindigen. U hoeft alleen op uw configuratiescherm in te loggen. De upgrade en downgrade opties zijn daar beschikbaar binnenkort.

Kan ik mijn Public Cloud servers personaliseren?

U zult root access hebben tot elke Public Cloud server die u selecteert. Alle setups en softwareconfiguraties zijn daarom uw verantwoordelijkheid. Wat de hardware betreft kunt u kiezen uit tien Public Cloud servermodellen. Ook kunt u meer diskruimte en geolocaliseerde IP's toevoegen vanaf uw klantaccount

BinnenkortU kunt uw infrastructuur aanpassen door IP Load Balancing te integreren of door uw machines van het ene datacenter naar het andere te verplaatsen.

Welke keuze uit de Public Cloud datacenters stelt hij voor ter activering?

Onze Franse datacenters in Strasbourg en Gravelines en ons Noord-Amerikaanse datacenter in Beauharnois zijn allemaal operationeel en klaar om uw Public Cloud servers te hosten.

Hoe kan ik mijn Public Cloud servers beheren?

In het configuratiescherm kunt u uw instances activeren en configureren, maar deze ook beheren door middel van SSH sleutel dat u kunt aanmaken. U heeft ook toegang tot deAPI van OVH en op deAPI OpenStack Horizon om uw acties te beheren en te automatiseren.

U kunt ook meerdere projecten beheren middels Public Cloud servers door toestemmingen te verlenen aan uw gebruikers (admin, technisch, klant etc.). U krijgt ook toezichthoudende, herstart- of herstelmodusfuncties rechtstreeks vanaf uw OVH klantaccount.

Is het mogelijk om mijn Public Cloud servers te backuppen?

U kunt op elk moment en onbeperkt snapshots maken van uw instances.

Wat is het gegarandeerde SLA niveau voor de Public Cloud?

Public Cloud streeft naar een serviceniveau van 99,999% voor alle beschikbare resources (compute, storage, netwerk). Bij verlies van connectiviteit waargenomen door de support en niet veroorzaakt door een gepland onderhoud, wordt er een vergoeding van 0,5% per minuut ingezet (ten hoogste 100% van uw verbruik in de betrokken maand).

Kunnen Windows licenties worden geïnstalleerd op de Public Cloud servers?

Ja, u kunt een Windows instance kiezen vanaf uw OVH Control Panel, of de Windows afbeelding van uw keuze installeren vanaf uw Horizon interface. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de toegang tot het operating system en de Windows licentie.

Om de tarieven voor onze Windows instances eenvoudiger en leesbaarder te maken is het prijsverschil met onze Linux instances toegankelijk gemaakt via onze productpagina's, u hoeft alleen maar te klikken op de 'Make your choice'-knop.

Hebben de volumes een algemene IOps-limiet, of is er een specifieke limiet per volume?

Elk volume heeft zijn IOps-limiet. Ook is er een algemene flavor limiet (deze varieert naar gelang de grootte) die geldt voor de totale IOps van de instance.

Is het mogelijk om veiligheidsgroepen vanaf het control panel te configureren?

Nee, het is op dit moment alleen mogelijk om veiligheidsgroepen van de GUI OpenStack (Horizon) en CLI te configureren.

Kan de grootte van een actieve volume gewijzigd worden zonder onderbreking van invoering van data op de disk?

Nee, de volume moet worden losgekoppeld voordat het vergroot kan worden.

Is er een maximaal aantal aanvullende volumes dat per instance toegevoegd kan worden?

Ja, het maximum is 26 aanvullende volumes.

Kan de CPU/RAM-grootte van een actieve instance gewijzigd worden?

Nee, een dergelijke verandering vereist een server herstart.

Is het mogelijk om een plaatselijke SSD volume aan een instance toe te voegen?

Nee, de aanvullende volumes moeten externe Ceph volumes zijn.

Is het mogelijk om extra volume op meerdere servers tegelijk te monteren?

Nee, deze optie is nog in ontwikkeling op OpenStack, het zal in de volgende versies beschikbaar zijn.

Waar kan ik support voor installatie of configuratie krijgen?

U kunt contact opnemen met OVH support door een ticket meteen vanaf uw configuratiescherm te creëren. Om dit te doen klikt u op Support en vervolgens op Nieuwe Ticket. U kunt de urgentie van uw aanvraag aangeven door het vakje aan de onderkant van het formulier aan te vinken. Ons team is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 09.00-18.00.