[Top Tips] SEO trends voor 2016 volgens OVH

De manier waarop we op het web browsen kan van dag tot dag veranderen. Onze zoekmethoden op onze desktops, smartphones en nu ook onze smart watches worden continu gevormd door nieuwe gewoontes en een telkens veranderende relatie met het scherm. Om mee te komen met deze veranderingen moet de SEO zich aanpassen en uitbreiden door rekening te houden met onze nieuwe browsing gewoontes zonder daarbij de basics uit het oog te verliezen. Wat heeft dit jaar in petto voor ons? David Looses, SEO-specialist bij OVH, praat over enkele verwachtte trends voor 2016.

Steeds veranderende mobile browsing

2015 was het jaar waarin Google aankondigde dat ze 'mobile-vriendelijkheid' zouden gaan gebruiken om de ranking van een website vast te stellen in zoekmachineresultaten. Hoewel de aankondiging zelf de zoekresultaten nog niet beïnvloedt geeft het wel aan dat SEO steeds meer de focus legt op gebruikerservaring. Daarom is de mobiele gebruiksvriendelijkheid, inclusief technische optimalisatie en een grotere nadruk op performance, een ander aspect dat de aandacht verdient in de huidige SEO.

Een grote indicatie van deze trend in 2016 is Google's AMP (Accelerated Mobile Pages) project*, wat sinds het begin van 2016 een zoekmachine overweging is. Het project wil geoptimaliseerde en lichtgewicht web content bieden en laadtijden versnellen door pagina's rechtstreeks op Google's cache servers op te slaan. Met de geleidelijke ontwikkeling van mobiel browsen is er dit jaar zeker een aantal verrassingen te verwachten van de AMP opzet.
Bovendien, hoewel dit initiatief meer beperkt lijkt qua redactionele inhoud, vertegenwoordigt het ook een unieke gelegenheid voor professionals om hun klanten te bereiken in andere stadia van het conversion path.

De telkens veranderende aard van de Google SERP

Gekeken naar de toename van rich content op de zoekresultatenpagina wordt de kloof tussen verschillende click-through rates steeds groter.

Lokale pack, rich snippets en knowledge graph zijn enkele kenmerken die rekening houden met de context van het gebruikersverzoek om zo een ​​relevante respons te geven. Maar ze vertegenwoordigen ook een goede gelegenheid voor bedrijven om inzicht te krijgen door aanpassing van hun SEO strategie aan de web-gebruiker, in het bijzonder door het versterken van hun pagina's met gestructureerde data. Hoewel het nog niet erg zichtbaar is op het moment, is de toegenomen en gevarieerde aanwezigheid van rich content in de zoekresultaten zeker een element dat om het even welke SEO-strategie in het achterhoofd zal moeten houden.

Apps zullen ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen in mobiele zoekresultaten dankzij App streaming**. Door de uitbreiding van App-indexing, in 2013 door Google geïntroduceerd, boekt Google vooruitstrevende resultaten, niet alleen door het presenteren van zoekresultaatinformatie uit reeds geïnstalleerde apps, maar zelfs door het opnemen van informatie uit apps die je nog niet op je apparaat hebt geïnstalleerd. Deze nieuwe functie zal een essentiële tool vormen in mobiele strategieën omdat het de content zichtbaar maakt. Echter, door gebruikers toegang te verstrekken tot de content van een app zonder het te hoeven downloaden is er een risico dat dit nieuwe instrument enkel publiek wint, niet hun bijbehorende loyaliteit.

Aanpassing aan nieuwe browsing gewoontes

Afgezien van haar zoekmachine, is Google ook bezig met het ontwikkelen van een reactiemachine (response engine) strategie door het ondersteunen van gebruikers in het dagelijks leven. Deze strategie wordt benadrukt door persoonlijke assistenten, zoals Google Now, die gebruikers informatie verstrekken voordat ze er zelfs naar hebben gezocht. Ook functies als order tracking en reservering reminders kunnen nu worden ingezet voor het bouwen van een strategie tot het verkrijgen van loyaliteit en ondersteuning van klanten.

Wat er ook gebeurt, in 2016 zal SEO een stuk verder reiken dan de traditionele zoekresultatenpagina - meer dan ooit tevoren.

SEO bij OVH

Het OVH SEO team werkt er hard aan om ervoor te zorgen dat de websites van de groep een hoge ranking krijgen. Dankzij de expertise van het team was OVH in de top 100 van websites die in 2015 de grootste SEO vooruitgang in Frankrijk hadden geboekt, met een geschat verkeer van meer dan 1.7 miljoen bezoekers per maand.

* David Besbris, Introducing the Accelerated Mobile Pages Project, for a faster, open mobile web
Official Google Blog, 7 oktober 2015,
[url="https://googleblog.blogspot.co.uk
/2015/10/introducing-accelerated-mobile-pages.html"]https:
//googleblog.blogspot.co.uk/2015/10/introducing-accelerated-mobile-pages.html[/url]

** Jennifer Lin, New ways to find (and stream) app content in Google Search
Google Inside Search, 18 november 2015 [url="http://insidesearch.blogspot.co.uk/2015/11/new-ways-to-find-and-stream-app-content.html"]http://insidesearch.blogspot.co.uk/2015/11
/new-ways-to-find-and-stream-app-content.html[/url]