Public Cloud FAQ

Meest gestelde vragen

Commerciële vragen


Wat is het verschil tussen Public Cloud en Dedicated Cloud ?

Public Cloud biedt gegarandeerde en constante resources op gedeelde infrastructuren met hoge prestaties. Het wordt per gebruik in rekening gebracht (per uur of per maand) als onderdeel van een incidenteel gebruik en een zeer variabele activiteit.

OVH Dedicated Cloud biedt u dedicated virtual resources op volledig dedicated infrastructuren, met een extra beveiligingsniveau. Met Dedicated Cloud kunt u een hybride Cloud aanmaken en het biedt een breed bereik voor professioneel gebruik.

Hoe kan ik een Public Cloud server bestellen?

Alles gaat via uw OVH configuratiescherm. U hoeft niets te doen via de website. U heeft alleen een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om uw Public Cloud servers direct te activeren. De facturatie gebeurt achteraf op basis van uw verbruik.

Welke betaalmethoden kan ik gebruiken om te betalen voor de de Public Cloud en hoe wordt de dienst in rekening gebracht?

U kunt de volgende betaalmethodes gebruiken bij OVH: debetkaart (bankpas), creditkaart, PayPal, overschrijving. U kunt er één van registreren en opslaan tijdens de eerste activering. Betalingen per cheque, postwissel of middels uw prepaid account zullen binnenkort ook mogelijk zijn.

De facturatie van uw verbruik vindt plaats tussen de 1e en de 5e van elke maand en dekt het gebruik van de vorige maand. In het geval van betaling per maand, wordt het maandbedrag gefactureerd op hetzelfde moment als de eventuele overschrijdingen van de vorige maand (instances, object storage). In het geval van omschakeling naar een resource per maand gedurende de maand, wordt een tijdelijke prorata eraf gehaald voor die huidige maand.
Elke instance wordt gefactureerd als deze niet vanuit uw OVH configuratiescherm wordt verwijderd.

Hoe kan ik de facturatie van mijn Public Cloud servers optimaliseren?

Door te kiezen voor maandelijkse facturatie bespaart u tot 50%, het is het meest kosteneffectief bij langere termijn projecten. U kunt maandelijkse facturatie selecteren wanneer u uw instance creëert, of later overschakelen tijdens de maand.

U kunt uw verbruik nauwkeuriger bijhouden dankzij prognoses, opgesteld op basis van uw vorige verbruik. Ook is het mogelijk om per project of per cluster van Public Cloud-servers gefactureerd te worden zodat u opnieuw binnen uw bedrijf kunt factureren mocht dit nodig zijn.

Factureert Public Cloud inkomend en uitgaand verkeer van instanties?

Inkomend openbaar verkeer en inkomend en uitgaand privéverkeer (vRack) zijn onbeperkt en gratis in al onze Public Cloud regio's.
Uitgaand openbaar verkeer is gratis en onbeperkt, behalve in Singapore (SGP) en Sydney (SYD): er wordt een vast tarief van 1.024 GB/maand per project en per datacenter aangeboden. Elke extra GB wordt u in rekening gebracht 0,069/GB excl. btw.

Wat zijn de voordelen van Cloud-krediet?

Cloud-krediet is voor gebruikers die willen betalen voor een specifiek cloudproject. Het is ideaal voor projecten met een vooraf vastgestelde levensduur of voor bedrijven die hun uitgaven vooraf willen plannen.

Net als bij een instance of container wordt bij de aanschaf van Cloud-krediet een factuur aangemaakt. Zodra uw project gecrediteerd is worden alle bijbehorende facturen naar prioriteit van uw rekening afgehaald met het beschikbare Cloud-krediet.

Hoe wordt het verkeer van de instanties in Sydney of Singapore gefactureerd?

Elk Public Cloud project omvat 1 TB (1024 GB) uitgaand verkeer per datacenter (1 TB voor Sydney en 1 TB voor Singapore), maandelijks vernieuwd. Elke extra GB uitgaand verkeer wordt in rekening gebracht 0,069/GB excl. btw.

Opmerking: Alle OVH-datacenters in Europa en Noord-Amerika profiteren van onbeperkt verkeer zonder extra kosten.

Cloud Project Datacenter Instances Maandelijks gebruik van uitgaand verkeer
Projet-1 SYD (Sydney) B2-30 800 GB
Projet-1 SYD (Sydney) S1-2 400 GB
Projet-1 SGP (Singapour) B2-7 1300 GB
Projet-1 BHS (Canada) R2-15 1500 GB

Cloud Project Datacenter Gebruik van uitgaand openbaar verkeer Inbegrepen bij uw project Overschotten
Projet-1 SYD (Sydney) 1200 GB 1024 GB 176 GB
Projet-1 SGP (Singapour) 1300 GB 1024 GB 276 GB
Projet-1 BHS (Canada) 1500 GB verkeer -

Hoe kan ik mijn verkeersverbruik volgen voor mijn gehoste instanties in Sydney en Singapore?

In uw OVH-Customer Panel klikt u op "Administratief beheer" en vervolgens op "Verbruik" zodra u het in de rubriek "Cloud" en op uw project hebt geplaatst.

U kunt uw verkeersverbruik raadplegen per cloudproject en per datacenter. Houd er rekening mee dat het tot drie uur kan duren voordat de weergegeven informatie uw werkelijke verbruik weergeeft.

Krijg ik een waarschuwing wanneer de verkeersdrempel in mijn Public Cloud aanbod voor mijn gehoste instances in Sydney en Singapore wordt overschreden?

Nee. Er is geen waarschuwingssysteem voor uw verkeersverbruik.

Hoe wordt mijn verkeersquotum berekend als ik instanties in Sydney en/of Singapore op uurbasis gebruik?

Er is geen verschil met de verkeersquota, of een instantie nu per uur of per maand wordt gefactureerd. Het wordt altijd berekend op basis van het totale uitgaande verkeer, per cloudproject en per datacenter.

Is mijn verkeersquotum voor Sydney en Singapore gebaseerd op openbaar en privé netwerkverkeer, of alleen op openbaar verkeer?

Het verkeer op het privé-netwerk is gratis en onbeperkt. OVH houdt echter wel toezicht op overconsumptie (meer dan 95% van de netwerkcapaciteit in de afgelopen 24 uur) op privé-netwerken door de betreffende instantie op te schorten.

Is mijn verkeersquotum voor Sydney en Singapore gebaseerd op inkomend of uitgaand verkeer?

De facturering wordt berekend op basis van het uitgaande openbare verkeer dat het opgenomen verkeersquotum overschrijdt. Inkomend verkeer wordt niet in rekening gebracht.

Is er een API waarmee ik mijn dataverbruik kan volgen (bijvoorbeeld in Sydney en Singapore)?

Deze oplossing is in ontwikkeling bij OVH.

Als ik niet al mijn inbegrepen verkeersquota gebruik, wordt het dan overgedragen naar de volgende maand?

Nee. Elke maand wordt het opgenomen verkeer gereset naar 1 TB per datacenter, ongeacht het gebruik van de vorige maand.

Kan ik mijn inbegrepen verkeer in Sydney en Singapore overbrengen tussen accounts, tussen public cloud projecten of tussen datacenters binnen hetzelfde project?

Nee. De verkeersquota voor Sydney en Singapore kunnen niet worden overgedragen of overgedragen van de ene maand naar de andere.

Technische vragen


Welke diskprestatie biedt u aan met uw Public Cloudservers?

OVH garandeert tot 500 IOPS voor VPS instances en tot 1000 IOPS voor CPU en RAM instances. Bij de extra drives stijgt hun prestatieniveau naar 250 IOPS voor Classic drives en tot 3000 IOPS voor High Speed drives.

Om uw diskprestatie voor uzelf te testen bekijkt u handleiding.

Welke netwerksnelheden bereiken uw Public Cloud servers?

OVH garandeert 250 Mbps bandbreedte voor de CPU en RAM instances tot 4 vCores, en 500 Mbps daarboven. De VPS instances garanderen een bandbreedte tot wel 100 Mbps.

Hoe kan ik het beste bestanden opslaan in de Public Cloud?

OVH biedt u het gebruik van de Object Storage om elk bestandstype te verplaatsen of terug te trekken. Een eenvoudig HTTP-verzoek vanuit het configuratiescherm start de transfer en de API. U betaalt de goedkoopste prijs op de markt voor gigabyte opslag en de gigabyte uitgaande traffic.

Hoe kan ik mijn instances verbeteren als ik meer of minder resources nodig heb?

Op elk moment kunt u besluiten om een Public Cloud instance uit te schakelen en vervolgens een nieuwe te activeren voor nieuw gebruik, of een aan uw bestaande machines toe te voegen. U hoeft niets te bestellen of te beëindigen. U hoeft alleen op uw configuratiescherm in te loggen. De upgrade en downgrade opties zijn daar beschikbaar

Kan ik mijn Public Cloud servers personaliseren?

U zult root access hebben tot elke Public Cloud server die u selecteert. Alle setups en softwareconfiguraties zijn daarom uw verantwoordelijkheid. Wat de hardware betreft kunt u kiezen uit tien Public Cloud servermodellen. Ook kunt u meer diskruimte en geolocaliseerde IP's toevoegen vanaf uw klantaccount

Ontdek alle functies

Welke keuze uit de Public Cloud datacenters stelt hij voor ter activering?

Onze Franse datacenters in Strasbourg en Gravelines en ons Noord-Amerikaanse datacenter in Beauharnois zijn allemaal operationeel en klaar om uw Public Cloud servers te hosten.

Hoe kan ik mijn Public Cloud servers beheren?

In het configuratiescherm kunt u uw instances activeren en configureren, maar deze ook beheren door middel van SSH sleutel dat u kunt aanmaken. U heeft ook toegang tot deOVH API en op deAPI OpenStack Horizon om uw acties te beheren en te automatiseren.

U kunt ook meerdere projecten beheren middels Public Cloud servers door toestemmingen te verlenen aan uw gebruikers (admin, technisch, klant etc.). U krijgt ook toezichthoudende, herstart- of herstelmodusfuncties rechtstreeks vanaf uw OVH klantaccount.

Is het mogelijk om mijn Public Cloud servers te backuppen?

U kunt op elk moment en onbeperkt snapshots maken van uw instances.

Wat is het gegarandeerde SLA niveau voor de Public Cloud?

Public Cloud streeft naar een serviceniveau van 99,999% voor alle beschikbare resources (compute, storage, netwerk). Bij verlies van connectiviteit waargenomen door de support en niet veroorzaakt door een gepland onderhoud, wordt er een vergoeding van 0,5% per minuut ingezet (ten hoogste 100% van uw verbruik in de betrokken maand).

Kunnen Windows licenties worden geïnstalleerd op de Public Cloud servers?

Ja, u kunt een Windows instance kiezen vanaf uw OVH Control Panel, of de Windows afbeelding van uw keuze installeren vanaf uw Horizon interface. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de toegang tot het operating system en de Windows licentie.

Om de tarieven voor onze Windows instances eenvoudiger en leesbaarder te maken is het prijsverschil met onze Linux instances toegankelijk gemaakt via onze productpagina's, u hoeft alleen maar te klikken op de 'Make your choice'-knop.

Hebben de volumes een algemene IOps-limiet, of is er een specifieke limiet per volume?

Elk volume heeft zijn IOps-limiet. Ook is er een algemene flavor limiet (deze varieert naar gelang de grootte) die geldt voor de totale IOps van de instance.

Is het mogelijk om veiligheidsgroepen vanaf het control panel te configureren?

Nee, het is op dit moment alleen mogelijk om veiligheidsgroepen van de GUI OpenStack (Horizon) en CLI te configureren.

Kan de grootte van een actieve volume gewijzigd worden zonder onderbreking van invoering van data op de disk?

Nee, de volume moet worden losgekoppeld voordat het vergroot kan worden.

Is er een maximaal aantal aanvullende volumes dat per instance toegevoegd kan worden?

Ja, het maximum is 26 aanvullende volumes.

Kan de CPU/RAM-grootte van een actieve instance gewijzigd worden?

Nee, een dergelijke verandering vereist een server herstart.

Is het mogelijk om een plaatselijke SSD volume aan een instance toe te voegen?

Nee, de aanvullende volumes moeten externe Ceph volumes zijn.

Is het mogelijk om extra volume op meerdere servers tegelijk te monteren?

Nee, deze optie is nog in ontwikkeling op OpenStack, het zal in de volgende versies beschikbaar zijn.

Waar kan ik support voor installatie of configuratie krijgen?

U kunt contact opnemen met OVH support door een ticket meteen vanaf uw configuratiescherm te creëren. Om dit te doen klikt u op Support en vervolgens op Nieuwe Ticket. U kunt de urgentie van uw aanvraag aangeven door het vakje aan de onderkant van het formulier aan te vinken. Ons team is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 09.00-18.00.