Public Cloud FAQ

Commerciële vragen

Is er een prijsverschil tussen de public cloud en de private cloud?

OVH biedt een openbare cloud, genaamd Public Cloud, en een privé cloud die Private Cloud heet.

Public Cloud biedt u een compleet gamma aan cloud-resources (rekenkracht, storage, netwerk) en orkestratietools. Met deze laatste kan onder andere een containerisatieplatform geïmplementeerd worden. De cloud-services draaien op gedeelde infrastructuren gebaseerd op OpenStack die hun piekcapaciteit instantaan aanzienlijk kunnen verhogen. De services worden volgens gebruik gefactureerd (vaak per uur) in stappen die een goed budgetbeheer mogelijk maken.

Private Cloud levert als dedicated cloud-oplossing een extra afscheidingsniveau: geen enkele gebruiker benut de servers die u gebruikt. Alle resources zijn gevirtualiseerd dankzij de VMware software. Zo controleert u de infrastructuur als administrator van het cluster.

Hoe kan ik beginnen Public Cloud te gebruiken?

Alles gebeurt vanuit uw OVH Control Panel. U hoeft alleen maar een Public Cloud project aan te maken en vervolgens een resource uit het linkermenu aan services te starten. De facturering vindt plaats aan het einde van de maand via de betaalmethode die bij de aanmaak van het project geselecteerd is.

Wat is een Public Cloud project?

Een Public Cloud project is een groep cloud-resources die onderdeel zijn van één geheel. Deze segmentatie kan nuttig zijn om zakelijke bedrijfsprojecten te scheiden of om test- en productieomgevingen te splitsen. Elk project beschikt ook over een administratieve scheiding met een eigen gebruikersbeheer en een eigen facturering.

Welke betaalmethoden worden geaccepteerd?

OVH biedt u verschillende betaalmethoden: creditcard, automatische incasso, PayPal en overschrijving. Tijdens uw eerste activatie zal één hiervan gevraagd en daarna bewaard worden.

Hoe werkt de facturatie van Public Cloud?

De facturatie gebeurt iedere maand tussen dag 1 en dag 5 en betreft het verbruik in de vorige maand. Als u gekozen heeft voor een maandtarief, dan wordt de maandelijkse vergoeding voor de volgende maand tegelijkertijd met het verbruik van de vorige maand in rekening gebracht (instances, Object Storage). Als u voor een resource wisselt naar het maandtarief, dan wordt direct een pro rata temporis gedebiteerd voor de lopende maand.

Let op: Elke instance die niet uit uw OVH Control Panel is verwijderd, wordt gefactureerd.

U kunt uw verbruik volgen met voorspellingen die op uw verbruiksgeschiedenis gebaseerd zijn. U kunt ook kiezen voor een gescheiden facturering voor elk Public Cloud project waardoor u, indien gewenst, kunt herfactureren binnen uw bedrijf.

Factureert Public Cloud het inkomende en uitgaande dataverkeer van instances?

Het inkomende publieke dataverkeer plus het inkomende en uitgaande privé-dataverkeer (vRack) zijn onbeperkt en gratis in al onze Public Cloud regio‘s.

Het uitgaande publieke dataverkeer is ook onbeperkt en gratis, behalve in de regio‘s Singapore (SGP) en Sydney (SYD): u ontvangt een gratis pakket van 1024 GB/maand per project en per datacenter. Elke extra GB wordt gefactureerd (zie pagina “Tarieven”).

Hoe kan ik cloudkrediet gebruiken?

Gebruikers die de facturen van hun projecten simpel willen betalen, kunnen cloudkrediet gebruiken. Het is ideaal voor projecten met een voorspelbare levensduur of voor organisaties die willen anticiperen op hun betalingen.

Net als bij een instance wordt er bij de aankoop van cloudkrediet een factuur opgesteld. Als uw project eenmaal over krediet beschikt, zullen alle gekoppelde facturen in eerste instantie uit het beschikbare bedrag aan cloudkrediet voldaan worden.

Vragen over garanties

 Welke SLA garandeert u voor Public Cloud instances?

OVH spant zich in de volgende serviceniveaus te garanderen:

  • Guaranteed Resource instances (CPU, RAM, General Purpose): 99,999 % maandelijks beschikbaarheidsniveau;
  • Sandbox instances: 99,95 % maandelijks beschikbaarheidsniveau;
  • GPU instances: 99,999 % maandelijks beschikbaarheidsniveau.

Als ons Supportteam een verbroken verbinding constateert (uitgezonderd gepland onderhoud), dan wordt een schadeloosstelling van 0,5 % per onbeschikbare minuut beschikbaar gesteld tot een limiet van 50 % van het verbruik van de gekoppelde instances in de betroffen maand.

We verwijzen u voor meer informatie naar de algemene voorwaarden.

Welke SLA garandeert u voor Object Storage?

OVH spant zich in de volgende serviceniveaus te garanderen:

  • Object Storage containers: 99,9 % maandelijks beschikbaarheidsniveau;
  • maandelijks data resilience-niveau van 100 %.

Als ons Supportteam een verbroken verbinding constateert (uitgezonderd gepland onderhoud), dan wordt een schadeloosstelling van 0,5 % per onbeschikbare minuut beschikbaar gesteld tot een limiet van 100 % van het verbruik van de gekoppelde Object Storage containers.
Als het data-resilience-niveau niet gehaald wordt, dan wordt een schadeloosstelling van 100 % van het verbruik van de gekoppelde Object Storage containers beschikbaar gesteld.

We verwijzen u voor meer informatie naar de algemene voorwaarden.

 

Technische vragen over het product

Welke Openstack versie gebruikt u voor Public Cloud?

Dit zijn de details betreffende elk beschikbaar Openstack element evenals de versie:

OpenStack Versie SBG1 SBG3 SBG5 GRA1 GRA3 GRA5 BHS1 BHS3 BHS5 DE1 WAW1 UK1 SGP1 SYD1
Global N N N N N N N N N N N N N N
Keystone O O O O O O O O O O O O O O
Horizon P P P P P P P P P P P P P P
Swift N N N N N N N N N N N N N N
Nova N N N N N N N N N N N N N N
Neutron N N N N N N N N N N N N N N
Cinder N N N N N N N N N N N N N N
Glance N N N N N N N N N N N N N N
Heat O O O O O O O O O O O O O O
Mistral R R R R R R R R R R R R R R

 

N: Newton
O: Ocata
P: Pike
R: Rocky

Welke bandbreedte levert u op het publieke netwerk van de instances?

OVH garandeert 250 Mbit/s bandbreedte voor de meeste resources met gegarandeerde resources tot 4 vCores en 500 Mbit/s daarboven. De Sandbox instances beschikken over een bandbreedte tot 100 Mbit/s.

Welke schijfprestaties levert u voor de instances?

OVH garandeert tot 500 IOps voor de Sandbox instances en tot 1000 IOps voor de andere instances. Extra disks hebben een prestatieniveau tot 250 IOps voor de Classic en tot 3000 IOps voor de High Speed reeks.

Hoe kan ik mijn instances bijstellen als ik meer of minder resources nodig heb?

Alle instances kunnen veranderd worden naar een krachtigere instance uit dezelfde reeks. Het is ook mogelijk een instance naar een lager model bij te stellen, mits deze gestart is met de “flex” optie. Dit vereist een schijfruimte van 50 GB voor alle modellen, waardoor ze in beide richtingen bijgesteld kunnen worden.

In alle gevallen brengt een verandering in de maat van de instance een reboot met zich mee.

Zijn de Public Cloud instances compatibel met cloud-init?

Ja, de cloud-images die OVH levert bevatten de cloud-init scripts waarmee de instances bij de start gepersonaliseerd kunnen worden. De infrastructuur haalt deze speciale informatie van de instance op via een metadata-server die direct door cloud-init gecontacteerd wordt.

In welke locaties is Public Cloud beschikbaar?

In Frankrijk staan de datacenters in Straatsburg en Gravelines klaar om uw Public Cloud services te hosten. Met de datacenters in Londen (Verenigd Koninkrijk), Frankfurt (Duitsland) en Warschau (Polen) kunt u ook uw dekking uitbreiden over de rest van Europa. Ons datacenter in Beauharnois (Canada) kan uw Public Cloud service voor Noord-Amerika hosten. Tenslotte bieden onze datacenters in Sydney (Australië) en Singapore u dekking voor de Asia-Pacific zone.

Is het mogelijk om mijn Public Cloud servers te back-uppen?

U kunt op elk gewenst moment en onbeperkt Backup instances van uw servers aanmaken. Deze back-ups worden op dezelfde manier opgeslagen en gefactureerd als de images in de Private Image Catalog. Middels de OpenStack API’s kunt u ze downloaden naar een plek buiten de OVH infrastructuur of naar andere projecten.

Kan ik Windows licenties gebruiken op de Public Cloud instances?

Ja, u kunt een Windows instance starten vanaf uw OVH Control Panel of het Windows image van uw keuze installeren vanaf uw Horizon interface.

Om de tarieven voor onze Windows instances eenvoudig en leesbaar te maken is het prijsverschil met onze Linux instances te vinden via onze productpagina's door het goede besturingssysteem te kiezen.

Technische vragen over gebruik

Kan het bijstellen van een instance zonder een reboot gebeuren?

Nee, een verandering van de instance vereist een server reboot.

Is het mogelijk om een lokaal SSD volume aan een instance toe te voegen?

Nee, de extra volumes moeten externe Ceph volumes zijn.
Is het mogelijk om een extra volume op meerdere servers tegelijk te mounten?

Nee, want deze functie wordt nog op OpenStack ontwikkeld. Dit zal in een van de volgende versies beschikbaar worden.

Kan de grootte van een volume dynamisch gewijzigd worden zonder onderbreking van schrijfhandelingen op de disk?

Nee, het volume moet worden losgekoppeld voordat het vergroot kan worden.

Hebben de volumes een specifieke IOps-limiet per volume of wordt dit door de instance bepaald?

Elk volume heeft zijn eigen IOPS-limiet. Er bestaat ook een globale limiet die afhankelijk is van het model instance (verschillend naargelang de groottes).

Hoeveel extra volumes kan ik aan elke instance koppelen?

U kunt tot 26 extra volumes aan elke instance koppelen.

Hoe zijn mijn servers beveiligd?

OVH beschermt haar hele infrastructuur met haar exclusieve Anti-DDoS oplossing. Bovendien kunt u OpenStack beveilingsgroepen toevoegen: dit firewall-equivalent wordt direct op het niveau van de OpenStack infrastructuur beheerd en bevindt zich voor uw instances.

Met deze beveiligingen, gekoppeld aan diegene die u op uw servers kunt installeren, kunt u de betrouwbaarheid van uw implementatie optimaliseren.

Kan ik een privénetwerk tussen mijn servers aanmaken?

Public Cloud biedt een SDN (software-defined network) oplossing. Hiermee kunt u eenvoudig vanuit uw Control Panel of via de API dynamisch privénetwerken creëren en ze vervolgens aan de instances koppelen.

Deze privénetwerken zijn gebaseerd op de vRack-technologie van OVH die ook bij andere services van het bedrijf gebruikt wordt, zoals Private Cloud en dedicated servers. Zo kunt u al uw infrastructuurelementen bij OVH op een afgescheiden en beveiligde manier laten communiceren.

Asia-Pacific (Singapore en Sydney)

Hoe wordt het verkeer van de in Sydney en Singapore gehoste instances gefactureerd?

Elk Public Cloud project beschikt over 1 TB (1024 GB) uitgaand verkeer per maand per datacenter; oftewel 1 TB voor Sydney en 1 TB voor Singapore. Extra uitgaand verkeer wordt gefactureerd aan € 0,069 excl. btw/GB.

Opmerking: alle OVH datacenters in Europa en Noord-Amerika bieden onbeperkt dataverkeer zonder extra kosten.

Hoe kan ik het verbruikte dataverkeer van mijn in Sydney en Singapore gehoste instances volgen?

Ga in uw OVH Control Panel naar het deel “Cloud” en uw project, klik op “Administratief beheer” en vervolgens op “Verbruik”. U kunt dan uw verbruikte dataverkeer per cloudproject en per datacenter zien.

De getoonde informatie kan tot drie uur achterlopen op uw reëel verbruik.

Ontvang ik een melding als het dataverkeer voor mijn in Sydney en Singapore gehoste instances op het punt staat de grens van het inbegrepen hoeveelheid dataverkeer te passeren?

Nee, er is geen waarschuwingssysteem voor uw verbruik van dataverkeer.
Hoe wordt mijn quotum voor dataverkeer berekend als ik instances in Sydney of Singapore op uurbasis gebruik?

Er is geen verschil bij het quotum voor dataverkeer, of de instance nu op uurbasis of op maandbasis wordt gefactureerd. Dit wordt altijd berekend op basis van het totale uitgaande dataverkeer per cloudproject en per datacenter.

Is mijn quotum voor dataverkeer voor Sydney en Singapore op publiek en privé-verkeer gebaseerd of alleen op publiek verkeer?

Privé-verkeer is gratis en onbeperkt. OVH monitort echter overmatig verbruik (meer dan 75 % van de netwerkcapaciteit gedurende 72 minuten in de loop van de afgelopen 24 uur) op de privénetwerken en zal de instance in kwestie stilleggen.

Is mijn quotum voor dataverkeer voor Sydney en Singapore gebaseerd op inkomend of uitgaand verkeer?

De facturering wordt berekend op basis van het uitgaande publieke verkeer dat uitstijgt boven het inbegrepen quotum voor dataverkeer. Inkomend verkeer wordt niet gefactureerd.

Bestaat er een API waarmee ik mijn dataverbruik kan volgen?

Deze oplossing wordt momenteel door OVH ontwikkeld.

Als ik niet het hele inbegrepen quotum voor dataverkeer verbruik, wordt het dan overgedragen naar de volgende maand?

Nee. Het inbegrepen dataverkeer wordt iedere maand opnieuw ingesteld op 1 TB per datacenter, ongeacht het verbruik in de vorige maand.

Kan ik mijn inbegrepen dataverkeer in Sydney en in Singapore overdragen tussen accounts, Public Cloud projecten of tussen datacenters van hetzelfde project?

Nee. Het quotum voor dataverkeer voor Sydney en Singapore kan niet verplaatst worden en ook niet van de ene op de andere maand overgedragen worden.